Recensământul Populației „fără hârtie” , vineri, 11 martie 2022, la sediul Institutului Național de Statistică s-a desfășurat conferința de presă privind începerea primei etape de colectare a datelor de la populație, prin autorecenzare, în cadrul Recensământului Populației și Locuințelor (RPL2021).
Conferința de presă a fost susținută de prof. univ. dr. Tudorel Andrei, președintele Institutului Național de Statistică, Gheorghe Sorescu, subsecretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne, și general-locotenent ing. Ionel-Sorin Bălan, directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale.
Intervențiile avute au subliniat rolul și importanța recensământului pentru societatea românească relevând, totodată, rolul fiecăreia dintre cele trei instituții implicate în organizarea sa pentru reușita procesului de colectare a datelor, premisă a succesului întregului demers.
Directorul STS, general-locotenent ing. Ionel-Sorin Bălan a afirmat că „Punem la dispoziție infrastructura securizată de comunicații pe care o administrăm pentru a găzdui soluțiile tehnice adoptate de echipa de proiect. Găzduim un sistem informatic complex care oferă accesibilitate și validare pentru certificarea autenticității și corectitudinii informațiilor, astfel încât să asigure cea mai bună evidență a informațiilor demografice, economice și sociale ce privesc populația țării noastre. Și, totodată, asigurăm mecanismele de securitate a transferului de date, a confidențialității și securității datelor recenzate prin servicii de securitate cibernetică. De asemenea, am pus la dispoziție peste 24.000 de tablete necesare recenzării prin interviu, pentru că avem deja confirmarea că este o soluție utilă și viabilă, în urma utilizării la recensământul agricol.
O altă misiune a fost cea de operaționalizare a unui Centru de suport de tip call center prin care cetățenii și recenzorii să poată solicita sprijin operațional de la specialiștii Institutului Național de Statistică. În plus am dezvoltat o aplicație informatică prin care să se gestioneze cererile de suport și să se analizeze tipul acestora. Ne-am preocupat, în această perioadă, să pregătim oamenii din call center asupra modului în care să folosească infrastructura de preluare a apelurilor, dar și de utilizare a platformei de ticketing.”
Prezentările oficialilor au arătat că, prin colectarea online a informațiilor de la populație, o premieră pentru România, acest prim recensământ „fără hârtie” asigură un grad superior de acuratețe pentru informația colectată, eliminând posibilitatea unor erori de transcriere și facilitând astfel procesul de prelucrare, cu o scurtare semnificativă a intervalului până la prezentarea rezultatelor provizorii și finale.
La finalul conferinței de presă, care a cuprins și o demonstrație privind modul în care se poate accesa Platforma de autorecenzare, reprezentanții instituțiilor participante au lansat un apel către mass-media românească pentru susținerea acestui demers de interes național, a cărei reușită depinde, în proporție covârșitoare, de modul în care populația înțelege și colaborează, prin participare la recensământ.

