Poliția Română a întocmit ,,Buletinul siguranţei rutiere”, document care analizează dinamica fenomenului rutier și fundamentează științific activitatea polițiștilor din teren. Față de anul 2010, în anul 2015 numărul persoanelor care și-au pierdut viața în accidente de circulație a scăzut cu 20,4%.
Poliţia Română este una dintre cele mai importante instituții care acționează pentru creșterea gradului de siguranță rutieră și salvarea de vieți.
Pentru înțelegerea într-o măsură detaliată a fenomenului rutier astfel încât deciziile din plan operativ să poată fi fundamentate științific, specialiștii Direcției Rutiere și ai Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Poliției Române au întocmit Buletinul siguranţei rutiere.
Documentul, care cuprinde date pentru anul 2015, prezintă o analiză detaliată a dinamicii rutiere constituind un instrument eficient în vederea adaptării permanente a acţiunilor pe care poliția le desfășoară atât pentru impunerea legii, cât și pentru prevenirea evenimentelor negative în trafic.
Una dintre concluziile Buletinului ajuns la cea de a V-a ediţie arată că, față de anul 2010, în anul 2015 numărul persoanelor care și-au pierdut viața în accidente de circulație a scăzut cu 20,4%.
Parcul de autovehicule din România este cu 21,8% mai mare în anul 2015, comparativ cu anul 2010, iar o treime dintre autoturismele înregistrate în România au peste 15 ani vechime.
Aproximativ 90% din rețeaua națională este la standardul de drumuri cu o singură bandă pe sens, ceea ce are impact atât asupra timpului de călătorie, cât şi asupra siguranţei în trafic.
Indisciplina pietonilor (traversare neregulamentară a drumului, prezenţa pietonilor pe partea carosabilă sau alte abateri ale pietonilor) a fost, în perioada 2011-2016, cea mai frecventă cauză a accidentelor grave de circulaţie, conducând la producerea a aproximativ 21% dintre acestea.
Viteza (neregulamentară sau neadaptată la condiţiile de drum) a condus, la rândul ei, la producerea, în medie, a 19% din accidentele rutiere grave din perioada 2011-2015, fiind a doua cauză în ierarhia generală.
Pe drumurile naţionale şi judeţene cele mai multe accidente sunt determinate de viteză, în timp ce pe drumurile din interiorul localităţilor, mai ales în cele urbane, indisciplina pietonilor reprezintă principala cauză a accidentelor rutiere.
Numărul de biciclişti, motociclişti şi mopedişti victime ale accidentelor rutiere a scăzut cu aproximativ 12%.